Kan ik u van dienst zijn?
Ruth Albracht

Telefoon: +31 (0)20 893 4302
Cultuur in Florence
Beroemde kunst in Florence
De stad Florence die bekend is als de geboorteplaats van de Italiaanse Renaissance en als historische thuisbasis van de machtige familie van kunstopdrachtgevers, de Medici, bezit een rijke artistieke erfenis die miljoenen toeristen per jaar trekt. Ze komen om de talloze schatten te bewonderen die in de vele musea en historische gebouwen verborgen zijn, gemaakt door de handen van zwaargewichtkunstenaars als Michelangelo, Leonardo da Vinci en Botticelli.
In feite wordt het overrompelende aanbod van schone kunsten in de stad verantwoordelijk geacht voor een fenomeen dat als het Syndroom van Stendhal bekend staat. Deze psychosomatische aandoening veroorzaakt een snelle hartslag, duizeligheid en soms zelfs hallucinaties en kan optreden wanneer iemand wordt blootgesteld aan grote hoeveelheden overweldigend mooie kunst. Hoewel dit alles misschien nogal dramatisch klinkt, is het geen slecht idee voor uw kunstreis naar Florence een actieplan gereed te hebben en daarom noemen wij hier een paar van de beroemdste stukken die u tijdens uw reis absoluut moet zien.


Michelangelo’s David
David – Standbeeld door Michelangelo – Galleria Accademia

Michelangelo's 'David' is een meesterwerk van Renaissancebeeldhouwkunst uit het begin van de 16e eeuw en ongetwijfeld het beroemdste kunstwerk van de stad en misschien zelfs het beroemdste standbeeld van de wereld. Het uit wit marmer gehakte beeld stelt de Bijbelse held David voor en al direct na zijn gereedkomen kreeg het grote bekendheid omdat het afweek van eerdere vergelijkbare voorstellingen waarvan het hoofd van de verslagen Goliath altijd een vast onderdeel uitmaakte.


Onvoltooide jonge slaaf door Michelangelo
Onvoltooide standbeelden van de slaven – door Michelangelo – Galleria Accademia

Onvoltooide jonge slaaf door Michelangelo
Zijn vier beroemde, onvoltooide beelden van 'slaven' staan op een ideale plek langs de route naar Michelangelo's 'David' en ze gunnen ons een blik op de werktechniek van de meester. Hier kunnen we zien dat hij zijn standbeelden bij voorkeur begon met het uithakken van de buik en het bovenlichaam en deze de rest van het beeld liet bepalen. Of zijn 'slaven' met opzet of niet onvoltooid werden gelaten, is onder kunsthistorici geen onderwerp van diepgaande meningsverschillen. De beelden vormen in elk opzicht een krachtig symbool van het geloof van de beeldhouwer dat beeldhouwkunst een "kunst is die overtollig materiaal weghaalt", zoals de 'slaven' zich schijnbaar aan hun stenen kluisters willen ontworstelen.


De Aanbidding der Wijzen door Leonardo da Vinci
Aanbidding der Wijzen – Schilderij door Leonardo da Vinci - Uffizi Galleria

Uw schreden voeren u vervolgens naar het de enorm populaire Uffizi museum waar u tegenover een ander wereldberoemd en onvoltooid kunstwerk komt te staan, deze keer van Leonardo da Vinci. 'De Aanbidding der Wijzen' is een vroeg schilderij van de meester en omdat het onvoltooid is gebleven laat het gedeeltelijk zien hoe hij het schilderij plande en opbouwde, met voorbereidende perspectieftekeningen op de achtergrond. Met de Maagd Maria en het Kind op de voorgrond en de Drie Wijzen in aanbidding neerknielend, lijkt dit olieverfschilderij op hout ook uiterst rechts een zelfportret van Leonardo te bevatten. Het uiteindelijke altaarstuk werd later door Filippino Lippi geschilderd en bevindt zich ook in de Uffizi.


De Annunciatie – Geschilderd door Leonardo da Vinci - Galleria degli Uffizi
Ook in de Galleria degli Uffizi, en misschien nog beroemder, bevindt zich Leonardo's 'Annunciatie', die de christelijke viering verbeeldt van het moment waarop de engel Gabriël voor de maand Maria verschijnt, een moment dat in het repertoire van bijna alle grote meesters voorkomt. Leonardo was nauwelijks twintig en werkte nog in het kunstatelier van de Renaissanceschilder Andrea del Verrocchio toen hij zijn beroemde versie schilderde. Over dit stuk is er altijd een sterke controverse geweest omdat de vleugels door een latere kunstenaar zijn verlengd en de compositie en het perspectief hier en daar onhandig zijn opgezet.


Botticelli’s Geboorte van Venus
De Geboorte van Venus en Allegorie van de Lente – door Sandro Botticelli – Galleria degli Uffizi
Een bezoek aan de Galleria degli Uffizi zou niet volledig zijn zonder de Botticellizaal te betreden. Hier kunt u de twee beroemdste en zeer grote schilderijen van de kunstenaar bewonderen evenals een indrukwekkende collectie van andere werken van zijn hand. In 'De Geboorte van Venus', beeldt de Renaissance schilder de geboorte van de godin van de zee uit, waarin Venus als een Italiaans Renaissance-ideaal verschijnt en dat op een manier die is bedoeld om de kijker te behagen. In dezelfde ruimte hangt de 'Allegorie van de lente' - ook met Venus en andere mythische figuren – als een van de meest controversiële schilderijen ter wereld, omdat kunsthistorici het nog steeds niet over de betekenis van het schilderij eens kunnen worden en de precieze herkomst onduidelijk is.


Roof van de Sabijnse Maagden van Giambologna
De Roof van de Sabijnse maagden - beeldhouwwerk van Giambologna – Loggia dei Lanzi

Naast de Galeria degli Uffizi staat het gebouw dat als Loggia dei Lanzi bekend is, met grote bogen die uitgeven op de straat waar passanten Giambologna's sculpturale meesterwerk kunnen bewonderen: De ‘Roof van de Sabijnse Maagden’. Dit beeld vol passie en beweging is uit één blok marmer gehouwen en beeldt een episode in de geschiedenis van Rome uit die een populair onderwerp voor kunstenaars uit de Renaissance is geworden. Het vertelt het verhaal van een tijd in de oudheid waarin Romeinse mannen uit naburige Sabijnse families vrouwen ontvoerden om echtgenoten voor zichzelf te verwerven. Hoewel 'verkrachting' in deze context 'ontvoering' betekent, heeft het standbeeld met halfgeklede figuren wel een zekere seksuele ondertoon, die hoogst waarschijnlijk heeft bijgedragen tot verhoging van de roem ervan.


Basilica di Santa Maria del Fiore van Di Cambio en Brunelleschi
De Basilica di Santa Maria del Fiore – Kathedraal van Arnolfo di Cambio en Filippo Brunelleschi - Piazza del Duomo

Ten slotte verschijnt de beroemdste domkerk met rood dak van de stad op talloze parorama-afbeeldingen van Florence -- een indrukwekkend staaltje van architectuurkunst dat iedereen die een bezoek aan de stad brengt gezien moet hebben. Het bouwwerk werd in Gotische stijl ontworpen door de Italiaanse architect en beeldhouwer Arnolfo di Cambio en de koepel (de grootste bakstenen koepel ooit gebouwd) werd geconstrueerd door een van de belangrijkste architecten en ingenieurs van de Italiaanse Renaissance, Filippo Brunelleschi. Karakteristiek voor het interieur van de kathedraal is het gebruik van groen, roze en wit marmer, aangevuld met verscheidene bewerkte deuren en interessante beelden; hoewel dit interieur Gothisch en ruimtelijk is, maakt het een lege indruk.


Deze lijst van indrukwekkende en wereldberoemde kunstwerken die in Florence te zien zijn, is alllesbehalve volledig, maar het is zeker een goed uitgangspunt om ervoor te zorgen dat u geen van de beroemdste galerieën hoeft te missen.

De Uffizi en Accademia. Het aanstaande laagseizoen (dat in Toscane van november maart loopt) is een ideale tijd om de dan minder drukke galerieën in- en uit te wandelen en u betaalt in elk geval minder tijdens uw kunstzinnige reis. Om de onvermijdelijke overbelasting aan kunst bij een bezoek aan Florence rustig te kunnen verwerken, is een verblijf in een rustige Toscaanse villa zeer aan te bevelen. To Tuscany heeft een groot aanbod van villa's in Toscane waaruit u kunt kiezen, ideaal gelegen in het prachtige en rustgevende landschap dat de bruisende kunsthoofdstad omringt

Verantwoording afbeeldingen:
‘Roof van de Sabijnse Maagden’ door Ricardo Andre Frantz
‘David’ door David Gaya
‘Onvoltooide jonge slaaf’ door Scott MacLeod Liddle


Vind uw vakantiehuis in Toscane
To Toscane: vakantiehuis en agriturismo Toscane (Italie)
TWITTER
Email
Neem contact op met ons
Zoeken
Bewaar als bladwijzer
To Toscane op Facebook