Login

Zelf geleide wandelingen

• Zelf geleide wandelingen

We hebben een aantal van onze meest populaire zelfgeleide wandelingen met de beste restaurants geselecteerd om uw Toscaanse wandeldromen te laten uitkomen. De wandelingen zijn bedoeld voor ervaren wandelaars die graag zelfstandig willen zijn. U bent dus "uw eigen baas" en hoeft geen afspraken te maken met een groeps- of reisleider.

In onze voorgestelde routes bepaalt u het tempo en kunt u dus zoveel tijd nemen als u wilt om te genieten van de omgeving, de uitzichten en andere schatten van Toscane die u onderweg tegenkomt. We hebben deze routes voor u samengesteld en we hopen dat ze u zullen helpen bij het ontdekken van het hedendaagse wilde en getemde landschap dat beroemd en bewonderd is over de hele wereld.
    Om aan de wensen van onze gasten te kunnen voldoen, worden onze wandelingen van tijd tot tijd aangepast.

Uitrusting: bij zonnig weer zijn een zonnehoed, zonnebril en zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor sterk aanbevolen. Trainers of stevige schoenen met een goede grip zijn geschikt als schoeisel (geen sandalen!); draag liever een lange broek in plaats van een korte, ook wandellaarzen als het geregend heeft want u moet een doorwaadbare plaats oversteken. Een fles drinkwater is in de zomer van essentieel belang en een hoeveelheid high-energy voedsel zoals snoep of gedroogde vruchten kan nuttig zijn. Het is geen slecht idee om een kleine EHBO-kit en een mes mee te nemen.

Als u vragen of suggesties heeft, kunt u eenvoudigweg contact met ons opnemen, zodat we ze in onze gids kunnen opnemen.

Stuur een e-mail met uw ideeën naar experiences@to-tuscany.com

• De Via Francigena pelgimsroute

De Via Francigena is niet een enkele route maar een verzameling van wegen die deel uitmaken van een pelgrimsroute door Midden-Europa, met name door Frankrijk. Er is geen precieze route bekend maar de meest bekende route is die van Sigerico, de aartsbisschop van Canterbury in het jaar 990. hij hield een getailleerd dagboek bij over de wegen die hij nam en ook beschreef hij de dorpen en steden langs zijn route. Dankzij dit bijzondere dagboek is het mogelijk geweest om moeiteloos de route van Canterbury naar Rome in kaart te brengen. Dit is nu de officiële Via Francigena route geworden met de EU em Italië die veel investeren in de herontdekking en onderhoud van deze prachtige wandeltocht.

De Canterbury-Rome route loopt door Dover, Calais, Reims, Lausanne, over de Alpen bij de Gran Sint Bernard pas, door de Val d'Aosta en Valle di Susa, Turijn, Pavia, over de Apennijnen naar Lucca, dan San Gimignano, Siena , Viterbo en tenslotte Rome. De route volgt de wegen van die tijd en verschillende gedeeltes zijn geasfalteerd en overgenomen door andere infrastructuren. De huidige aanwezige route bevat een aantal wijzigen ten opzichte van het origineel om snelwegen en andere obstakels te vermijden.

In Toscane wordt de route volledig aangegeven met borden en dit biedt een aantal geweldige mogelijkheden om te wandelen. Omdat het een pelgrimsroute is, is het niet heel moeilijk om deze te lopen en de route is geschikt voor iedereen.

Een deel van het team van To Toscane liep een stuk van de route, van Castello della Chiocchiola net buiten Siena naar Abbadia d'Isola buurt van Monteriggioni onder leiding van twee lokale gidsen. De een liep de route met ons mee, en de ander verstrekte veel interessante informatie over de Via Francigena en de omgeving. Onze tour werd georganiseerd door Andrea Rossi die ons gids Ingo meegaf die uitstekend Engels sprak.

Voor meer informatie over de Via Francigena kijk eens op de officiële website, er staan ook kaarten op van de route http://www.viefrancigene.org/en/

• Een wandeling door het hart van Chianti Classico

Gaiole - Kasteel Meleto - Barbischio

Tijd: 3 uur 15 minuten
    Afstand: 12km

Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk met een klim van 200 m/650 ft; over goede wegen en paden en voor elk seizoen geschikt

Verversingen: bar/restaurants in Gaiole; pizzeria's in Barbischio en Castagnoli (https://www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g616196-d2205293-Reviews-Il_Celliere_a_Castagnoli-Gaiole_in_Chianti_Tuscany.html)

Opmerking: het kasteel Meleto kan onder leiding van een gids worden bezocht (alleen groepen); bel 0039 0577 749217 om naar de toegangsprijs en de tijdstippen voor een rondleiding te informeren.
    www.castellomeleto.it

Zet uw beste beentje voor in het hart van de Chianti Classico. Deze rondwandeling van Gaiole dwaalt door een landschap van wijnstokken, wilde fruit- en vijgenbomen en cipressen. Ook passeert u een kerk met een torenwoning die beide dateren uit de 10e eeuw. Het kasteel bij Meleto waar gevochten is in de oorlogen tussen Siena en Florence is ook de moeite waard om te bekijken. (groepen kunnen een rondleiding boeken)
    Het middeleeuwse gehucht Barbischio ligt ook op de route, die verder slingert door kastanjebossen en een beekje volgt voordat u weer terugkeert naar Gaiole. Het is een makkelijke wandeling van twaalf kilometer die ongeveer drie uur en een kwartier duurt.

Deze wandelroute is uitgezet in het hart van de Chianti en het Chianti Classico wijngebied. De tocht bezit alle ingrediënten voor een karakteristieke Chianti wandeltocht. De route start op een met stenen geplaveide piazza, passeert een 10e eeuwse kerk, een kasteel dat een rol speelde in de oorlogen tussen Siena en Florence en een middeleeuws torenhuis. De wandeling baant zich een weg door ontelbare wijngaarden die de onbeboste hellingen als de stukjes van een legpuzzel bedekken. In de herfst, met allerlei rijpe vruchten als bramen, vijgen en druiven om u heen - is de wandeling zowel figuurlijk als letterlijk een feest.

Start de wandeling in het centrum van Gaiole, bij het beeld. Deze straat, de Via Casablanca, is de belangrijkste weg naar Siena (SS408 ). Volg deze weg richting Siena tot u bij een kruispunt komt (5 min.). Blijf aan de rechterkant van de weg, steek de Via Galilei over en kijk recht vooruit naar uw volgende route - een pad dat op deze kruising begint en vervolgens omhoog slingert. Het passeert een gerenoveerde boerderij en leidt naar de piazza van de 10e-eeuwse parochiekerk van Spaltenna (15 min.). De omringende gebouwen zijn nu een hotel en dus zeer goed bewaard. Neem het pad aan de rechterkant van het plein en loop dicht langs het hotelcomplex met de terreinen en tuinen van het hotel aan uw;linkerhand en een wijngaard aan de rechter. Sla bij de vijver linksaf en loop door naar de plaats waar het hoofdpad naar links draait. Ga hier over een oud grassig pad tussen de bomen rechtdoor en laat de CAI 16 achter u. Weldra komt u bij een tweede pad waar gele merktekens de ligging van een ondergrondse pijpleiding aangeven. Wanneer u onder de bomen vandaan komt, ziet u links een grote vervallen boerderij. Wandel er naar toe en houd de rand van de wijngaarden aan,(25 min.).
    De boerderij is de San Pierone en bekijk haar als ze nog steeds onbewoond is van buiten. U ziet dan de veldoven, de putten en een kapel. Het lijkt of de bewoners haar pas sinds kort hebben verlaten. Loop links van de boerderij omlaag in de richting van een vreemde, afgelegen villa met een bidkapel op het kruispunt. (De laatste keer dat we deze wandeling liepen werden de velden schoongemaakt voor nieuwe wijngaarden en was het stenen bidkapelletje verdwenen - tijdelijk hoop ik!). Ga verder met de tuinmuur van de villa aan uw linkerhand, het proeflokaal voor 'Vino Geográfico' aan uw rechterhand en het kasteel Meleto op de heuvel recht voor u. Wat zou nog meer Chianti kunnen zijn? Het pad brengt u naar het dal en passeert halverwege op korte afstand de linkerkant van een boerderij (40 min.).
    Zodra u de weg naar Siena weer tegenkomt, gaat u naar links en direct daarna rechts over de brug (waar een bord staat dat naar Meleto wijst). Nadat u vijf minuten over deze secundaire weg gelopen hebt, passeert u aan de rechterkant een vervallen gebouw: dit was eens de kalkoven voor het branden van de pleisterkalk waarmee de wanden van kasteel Meleto werden bedekt. Er worden nu plannen gemaakt om het te verbouwen tot restaurant. Sla rechtsaf de rechte door cipressen omzoomde oprijlaan in naar de binnenplaats van het Castello di Meleto (55 min.).
    Na een rondleiding en misschien een wijnproeverij volgt u de CAI 56 langs de kapelmuur. Tijdens dit traject hebt u een prachtig uitzicht over het golvende landschap van de Chianti met zijn bossen en wijngaarden. De route leidt u verder langs een boerderij en verder omhoog naar de volgende, een grote rechthoekige boerderij op de heuvelrug. Het spoor leidt naar beneden en weer terug naar de weg bij een bushalte (1 uur en 15 minuten). Steek de weg over en volg het pad naar een andere boerderij. Na de boerderij splitst het pad zich. Houd links aan en loop verder, sla dan rechtsaf terug naar de weg. Sla op de weg linksaf en wandel door naar Castagnoli (1uur 45 minuten) met zijn enorme kasteelachtige bouwwerk langs de weg. Onderaan de muur kunt u een gedeelte van de roestvrijstalen apparatuur voor het maken van wijn zien.
    Loop rechtdoor voorbij de kerk en het restaurant. Vlak voor het volgende huis aan de linkerkant (waar aan de andere kant van de weg een houten kruis staat; 1 uur 50 minuten) slaat u linksaf een weg in, de CAI-54A. Steek het stroompje over op een doorwaadbare plaats en loop dan verder tot aan een mooie vakantiewoning (2 uur 5 minuten). Voorbij het volgende huis gaat uw route over in een zandpad door kastanjebossen en struikgewas. Volg deze gemarkeerde route, negeer twee paden naar rechts tot u aan een breed bospad komt. Hier gaat u linksaf en vervolgens neemt u op een brede kruising met een bidkapel (2 uur 35 minuten) de weg aan de rechterkant (CAI-54).
    Aangekomen in het middeleeuwse plaatsje Barbischio komt u tegenover een Y-splitsing te staan (2 uur 45 minuten). De weg naar rechts leidt naar een torenhuis uit de 10e eeuw; neem de weg naar links en loop verder naar beneden langs restaurant Papavero. De weg eindigt bij 'Pietro', een huis bedekt met oude landbouwwerktuigen. Maar een heerlijk zacht bospad leidt verder naar rechts en voert u naar de beek. Sla linksaf, loop parallel aan de beek en u komt aan bij een boerenbediening die ooit de oude dorpsmolen was (3 uur). Blijf de weg volgen en sla over de brug rechtsaf. Bij de T-splitsing houdt u links aan richting Gaiole (3 uur 15 minuten).

• Loop op het Dievole pad

Vroeger belopen door deelpachters die in de wijngaarden van de Chianti zwoegden is er nu nieuw leven geblazen in dit natuurpad. Neem een stap terug in de tijd langs de meer dan 27 kilometer oude routes op het Dievole terrein. Mooi gerestaureerd in een heuvelachtige omgeving met wijngaarden en olijfbomen, en super geschikt voor wandelaars, hardlopers, fietsers en ruiters. De paden zijn duidelijk gemarkeerd met prachtige bezienswaardigheden zoals een 18e-eeuws stenen aquaduct. Onderweg zijn er geweldige uitzichten waar u zeker een foto van neemt.

Web: www.dievole.it

• Wandelroute - Radda naar Badiaccia a Montemuro

Radda in Chianti - Albola - Badiaccia a Montemuro

Tijd: 4,5 uur
    Lengte: een 22 km lange rondwandeling

Wanneer u aan de voet van de helling Radda verlaat en de richting Gaiole kiest, staat u even later tegenover een kapelletje dat als de Cappella di Mercatale bekend is, gebouwd in 1720 ter ere van de heilige Maria Maddalena de'Pazzi. Hier neemt u afslag naar links en volgt u de borden die naar Badiaccia Montemuro - Parco di Cavriglia wijzen.

Eerst voert de weg door het bos naar beneden tot u na enkele minuten te midden van eindeloze wijngaarden weer begint te klimmen. Onderweg komt u talloze borden van "fattorie" (wijnkelders) uit de buurt tegen waar u even kunt pauzeren om een Chianti Classico te proeven. Montevertine is een heel oud plaatsje waar in de oudheid een toren stond die als uitkijkpost voor de verdediging dienst deed. Tegenwoordig is het een wijnboerderij die onderdak biedt aan een klein Chianti museum waar wijnbouwgereedschappen en werktuigen te zien zijn die tientallen jaren lang voor het dagelijkse werk op de velden in gebruik waren. Aan de overkant van de weg naar Montevertine kunt u een kleine omweg maken zodat u in het plaatsje Selvole uitkomt waarvan de naam is afgeleid van het Latijn en Selve of Boschi, bos of woud, betekent. Voor zover uit de resten van plaveisel dat nog steeds slingerend langs de Chiantigiana, de openbare weg, over ongeveer 2 km tot in het Castello di Selvole op te maken is; moet dit een Romeinse post langs de weg zijn geweest. Het kasteel was van strategisch belang tijdens de Etruskische - Romeinse tijd. Vanaf de 11e eeuw ontwikkelde het zich tot een klein landelijk dorp met huizen gegroepeerd rond de kerk.

Wanneer u op de hoofdweg verder heuvelop wandelt, komt u door Poggerino, ofwel "Heuveltje", dat in het verre verleden ook een logistieke en agrarische functie had. Als u nu rechtsaf slaat op een smalle onverharde weg, staat u weldra tegenover de kerk van San Pietro Apostolo a Bugialla, bestaande uit een enkel schip met aan de achterkant een gewelfd plafond dat de oorspronkelijke houten gebinten en balken aan het oog onttrekt. Een andere plek met een lange geschiedenis is Capaccia. Het bord dat de richting aangeeft staat aan de overkant van de weg die naar Bugialla leidt. Capaccia diende ooit als observatiepunt en uitkijkpost die contact onderhield met de andere kastelen in de omgeving en ze door middel van andere signalen, bijvoorbeeld nachtelijke vuren, kon waarschuwen. Het oude kasteelcomplex bestond uit zeven huizen waarvan er één een toren was. Hier aangekomen wordt uw aandacht zeker getrokken door een prachtig huis op een heuvel aan de hoofdweg dat karakteristiek Toscaanse kenmerken heeft. Dit is Le Marangole.

Verder heuvelop bereikt u het uitgestrekte domein tevens wijnmakerij Pian D' Albola. Tegenover de fattoria ziet u het imposante, prachtige Castello d' Albola (602 m). Sommigen denken dat de naam komt van het Latijnse woord voor Piccola alba, vroegste dageraad, maar meer waarschijnlijk is dat het ontleend is aan het Etruskische Albula, de persoonsnaam van de Lucumone (de Etruskische heersende klasse ) in deze streek. Hier wordt de weg een strada bianca (term voor grindweg) die u over ongeveer 2 km blijft volgen tot u bij de hoofdweg arriveert en linksaf slaat om in Badiaccia Montemuro aan te komen waar onze route eindigt. Het stadje is genoemd naar de Monte Muro (720 m).

Het werd Badia genoemd wegens het klooster dat er midden op het plateau, tussen de huizen en de kerk, in de 11e eeuw door de Camaldolesi monniken werd gesticht. Nadat de monniken in 1794 uit het klooster waren verdreven, werd het de parochiekerk van San Pietro zoals het nu is. Boven de ingang is nog steeds het wapenschild van de Camaldolesi monniken zichtbaar: twee duiven die uit dezelfde beker drinken. Na 1616 werd het verachtend "Badiaccia" genoemd vanwege de verwaarloosde staat waarin het tot 1658 verkeerde.

• Wandelroute - Radda in Chianti

Radda in Chianti - Volpaia - Santa Maria Novella

Tijd: 4,5 uur
    Afstand: 21km

Nadat u Radda in de richting van Gaiole hebt verlaten gaat u aan de voet van de heuvel rechtsaf. Na ongeveer 1,5 km bereikt u een kruising met een aantal wegwijzers; de grootste (blauw) geeft Volpaia aan. Neem deze bocht naar rechts; eerst gaat u een beetje heuvelaf en vervolgens weer heuvelop, maar blijf rechts aanhouden. Het panorama waarvan u geniet terwijl u heuvelop gaat in de richting van het juweeltje Volpaia (ongeveer 4,5 km), is een van de mooiste die de Chianti te bieden heeft . Het kasteel in Volpaia was omringd door een muur in de vorm van een ellips terwijl de verdedigingstorens in de vorm van een vierhoek waren opgetrokken. Vandaag zijn grote delen van de muur nog zichtbaar evenals een van de kleinere torens (nu de enoteek). De Chiesa di Sant ' Eufrosino, de kerk die als La Commenda bekend is, vertoont een prachtige architectuur van brunelleskische aard.
    Vanaf Volpaia wandelt u verder door het stadje waarna u de onverharde, met steenslag bestrooide weg opgaat richting de bergen. Hoewel de weg vanaf dit punt slechts een onverharde weg is, zult u het beslist de moeite waard vinden. U loopt nu verder door het bos tot u op een kruispunt komt met een bord dat in de richting van Castelvecchi wijst.
    De route voert u door bossen vol eiken, tamme kastanjebomen, sparren en brem. Onderweg komt u mooie boerderijen tegen waarvan de namen u helpen de juiste richting aan te houden. Villalmonte, Montanino, Casa del Pievano, Croce di Bracciano, Casa Balza en ten slotte Castelvecchi, een groot landgoed waarvan de geschiedenis voor het grootste deel in nevelen is gehuld. Zeker is alleen dat het in de 11e eeuw werd bestuurd door de Rinaldi en dat het zijn naam niet ontleent aan Vecchio Castello maar aan de aanwezigheid van de familie Vecchi die de eigenaar was. Even lager op de helling ontdekt u de schitterende parochiekerk van Santa Maria Novella. De kerk wordt voor het eerst vermeld in een perkament van het jaar 1010. In de eerste decennia van de 19e eeuw onderging de kerk een volledige transformatie waarbij het gebouw totaal werd verbouwd en wel zo dat nu in feite slechts de bogen die drie beuken scheiden op de oorspronkelijke steunmuren rusten. Het meest opvallende element van de parochiekerk is ongetwijfeld de sculpturale versiering op de kapitelen, ongebruikelijk voor Florentijnen.
    De route eindigt met een bezoek aan de Santa Maria Novella. Terwijl u heuvelaf blijft gaan bereikt u weer de hoofdweg die u naar Radda brengt.

• Wandelroute - Melkweg in Val d'Orcia

Bagno Vignoni - Poggio Bacoca - Pieve di Corsignano - Terrapille - Acqua Puzzola

Tijd:
    4 uur
    Afstand: 18 km

Deze route maakt een brede cirkel net onder Pienza over de kleigronden van Alta Val d' Orcia. Deze wandelroute slingert langs de oude weg van de Romea. Eeuwenlang hebben reizigers van de 'Grand Tour' de Romea gelopen en hun ervaringen in reisboeken en dagboeken opgetekend. Het is daarom dat de titel van deze route ons herinnert aan de film van Buñuel over de Spaanse bedevaart van Santiago.

Start in Bagno Vignoni en volg de Orcia, neem dan de weg van de Commenda en passeer de boerderij Casellona aan uw linkerhand. Nu bevindt u zich op het oude traject van de Francigena (Romea). Kort nadat u de verharde weg hebt bereikt, neemt u de onverharde weg de u naar de de boerderijen van Casabianca, Poggio en Bacocda Costi Lati leidt, alle in klei opgetrokken.

Van daaruit loopt het pad omlaag naar links en vervolgens, na de Poderi Novi boerderij, omhoog naar de fascinerende romaanse parochiekerk van Corsignano (12e eeuw). Vanaf de parochiekerk van Corsignano komt u door het dal lopend bij de mooie boerderij van Terra Pille uit. De boerderij ligt op een verhoging in het landschap en biedt een prachtig panoramisch uitzicht op Pienza. Zet vanaf Costi Lati uw wandeling over ongeveer een kilometer naar beneden voort en kijk uit naar de gemeenteweg die u naar Vignoni brengt.

Breng als u niet te moe bent een bezoek aan het kasteel Castello di Spedaletto. Als u eenmaal op de verharde weg bent, is het niet ver meer.

Volg ons op Social Media

Nieuwsbrief

Wilt u wekelijks inspiratie, vakantiehuis aanbevelingen en reistips ontvangen van onze Toscane-experts?

Meer informatie

© 1998-2024 To Toscane Alle rechten voorbehouden.