+31 (0)202253633
E-mailadres
Wachtwoord

Top Tien Dingen om te Doen

  • Siena heeft een prachtig in chiaroscuro stijl centraal plein, stadshuis en kathedraal. Maar al met al is het de intieme middeleeuwse sfeer die echt blijft hangen, van de geheime steegjes tot aan de gezellige herbergen.

  • 1. Il Campo – het mooiste plein in Toscane?

    Alle wegen leiden naar Il Campo, het betoverende, schelpachtige centrale plein, gevormd als een amfitheater. Elk jaar viert men op het plein de Palio paardenrace, het symbool van de Sienese verbondenheid aan hun stad. De Palio racete zelfs door tijdens de oorlog, de hongersnood en de plaag. De lokale bevolking vergelijkt de Campo met de beschermende mantel van de Maagd die, samen met St Catherina van Siena, de patroonheilige van de stad is. Neem plaats op een terras van één van de cafés aan de schuine kant van het plein en zoek de locatie van de geplaveide bestrating welke is opgedeeld in negen segmenten, althans volgens de wijze Raad van Negen die over Siena regeerde van mid-13e eeuw tot begin 14e eeuw. In deze periode van voorspoed ontstonden de meeste van de nu voornaamste monumenten. Neem vooral een kijkje bij de Renaissance-fontein die het plein bekroont. De marmeren Fonte Gaia (Fontein van de Vreugde) bevat replica’s van sculpturen van Jacopo della Quercia, waarvan de originelen in Santa Maria della Scala staan.

  • 2. La Torre del Mangia – een toren met uitzicht

    De slanke Torre del Mangia is vernoemd naar de eerste klokkenluider, Mangiaguadagni, ‘de verspiller’. Het nageslacht bevestigt dat hij het goed voor elkaar had in deze prachtige 87-meter hoge toren met zijn klim naar de top in maar liefst 500 treden. De beloning voor bezoekers is een zwoel uitzicht over een roze plein en de daken van Siena, ook al zijn de uitzichten vanaf de kathedraaldaken stiekem misschien zelfs nog beter. Aan de voet van de toren werd de Cappella in Piazza (Kapel op het Plein) gebouwd in 1378, als dank voor het einde van de plaag. In 2017 staken enthousiaste burgers, na een Palio-overwinning, de toren per ongeluk in brand met hun brandende fakkels, maar de toren overleefde het. Je kunt vooraf niet reserveren dus je zult gewoon moeten langsgaan bij de toren (of een combinatie ticket gebruiken).
    Adres: Piazza del Campo, Siena
    Web: www.comune.siena.it

  • 3. Il Palazzo Pubblico – het centrum van het burgerlijk leven

    Aan de voet van de Campo staat het Palazzo Pubblico, het grandioze Stadshuis, overzien door de hoge en slanke toren. Het Stadshuis is, sinds de bouw in 1310 werd afgerond, het hart van het burgerlijk leven. Buiten is dit gedeelte van het plein nog altijd de plek voor het samenkomen na een overwinning of verlies op ieder denkbaar gebied maar ook de plek waar vrienden elkaar treffen op elk moment van de dag. Met zijn gekanteelde voorgevels en wuivende vaandels is het Stadshuis een gotisch meesterwerk van roze-gekleurde bakstenen en zilvergrijze travertijn. Elke spitsboog is bekroond door de balzana, Siena’s zwart-en-witte embleem dat de mysterie en zuiverheid van het leven van de Madonna representeert. Ook al zwoegen er nog steeds bureaucraten in sommige delen van de Palazzo Pubblico, wat ze al zo’n zeven eeuwen lang doen, het complex is tegenwoordig grotendeels gewijd aan het Museo Civico.
    Adres: Piazza del Campo, Siena
    Web: www.comune.siena.it

  • 4. Il Museo Civico – geweldig stadsmuseum

    Dit geweldig stadsmuseum  huist enkele van de grootste schatten van de stad. Het stadsbestuur van Siena kwam ooit eens bij elkaar in de enorme Sala del Mappamondo, alhoewel de enorme globe die toen nog de muren sierde inmiddels verdwenen is. Het Museo Civico stelt middeleeuwse stadskunst tentoon met een morele boodschap voor alle meesters. Ook hier staat Simone Martini’s Maestà, een dromerige Madonna zittend op een troon van filigraan. Het portret van een middeleeuwse commandant, de hoogmoedige Guidoriccio, houdt ons hier echter met beide benen op de grond. Siena wedde altijd al op meerdere paarden. Deze met diamanten bezaaide condottiero (commandant) is geproduceerd op kalenders en panforte dozen. Maar in recentere jaren, ondanks de ontkenning van de Sienesen, zijn er twijfels ontstaan rond de authenticiteit van het fresco en dat het werk dat we zien gemaakt zou zijn lang nadat de artiest overleden was. In plaats daarvan laat Lorenzetti’s Allegory of Good and Bad Government, geschilderd in 1338, voorspoed zien als een patchwork voor nette velden en drukke boeren die de velden bewerken. Bad Government is een afgelegen plek, welke met de grond gelijk is gemaakt door een diabolische tiran, met de Sienese wolvin aan zijn voeten. Het realisme en de levendige gezichtsuitdrukkingen geven de allegorie een emotionele resonantie.
    Adres: Piazza del Campo 1, Siena
    Web: http://www.enjoysiena.it/it/attrattore/Museo-Civico/

  • 5. Il Duomo – humeurige kathedraal

    De kathedraal van Siena kijkt uit op de Santa Maria della Scala. De gepiekte gotische gevel is een overvloed aan groen, roze en wit marmer, zoals een glorieus geglazuurde cake. De Duomo begon in 1220 als een rondgeboogde Romaneske kerk, maar kreeg al snel een gotische gevel versierd met pieken. Stukken zwart, wit en groen marmer werden ingelegd met roze steen en afgemaakt met de naturalistische staturen van Giovanni Pisano. De binnenkant van de kathedraal is creativiteit ten top – oriëntaalse abstractie, Byzantijnse formaliteit, gotische armatuur en Romaneske soberheid. Een duizelingwekkend chiaroscuro-effect is gecreëerd door de zwart-en-witte muren die tot aan de sterrenblauwe gewelven reiken. De ingelegde vloer is een wonder maar vaak niet zichtbaar. Sienese ambachtsmannen werkten aan de marmeren pavimentazione tussen 1372 en 1562. Giorgio Vasari noemde het “de meest prachtige vloer ooit gemaakt”. Nicola Pisano’s achthoekige marmeren preekstoel is een gotisch meesterwerk maar wordt op dit moment gerestaureerd. Gebouwd in 1226, is het een schilderachtige en doorontwikkeling van zijn plechtige preekstoel in de kathedraal van Pisa. De crypte, opgegraven in 1999, is een buitengewone ontdekking, met fresco’s die toebehoren aan Duccio’s school. Omdat de fresco’s zo lang en perfect verborgen lagen, schittert de intensiteit van de kleuren in een levendige reeks van blauw, goud en rood. Gezien het feit dat de fresco’s dateren uit 1280 is de ‘moderne’ expressiviteit des te wonderbaarlijker. Ook gelegen onder de kathedraal en inbegrepen in de ticketprijs, is er een ongelooflijke 3D-videomapping ervaring.

    Pas: de Opa Si Pas is drie dagen geldig en geeft toegang tot de kathedraal, de bibliotheek, de doopkapel, de crypte, de Hemelpoort, het Museo dell’Opera en het Panorama.
    Adres: Museo dell’Opera, Piazza del Duomo, Siena
    Web: www.operaduomo.siena.it

  • 6. Museo dell’Opera Metropolitana – (beeldhouw)kunst en dakterraspanorama

    De kathedraal en het bijbehorende museum kunnen het best gezien worden als één entiteit aangezien ze verschillende ruimtes met elkaar delen. Het museum is gelegen in het oostelijke gedeelte van de kathedraal en toont Pisano’s originele standbeelden van de gevel. Het meest geliefde werk van Siena is echter Duccio’s Maestà, de Tronende Maagd, die het Hoogaltaar sierde tot 1506. Dit grootste bekende middeleeuwse beschilderde paneel werd ooit getransporteerd van het atelier van de kunstenaar naar de Duomo in een fakkeltocht in 1311. Ook al is de stijl Byzantijns-gotisch, het schilderij is doordrongen met melancholische charme. De delicate gouden en rode kleur past bij het gracieuze lijnenspel van Duccio, dat de Sienese schilderkunst voor de opvolgende twee eeuwen zou beïnvloeden. De Sienesen geloven dat Giotto Duccio kopieerde maar schoonheid opgaf voor naturalisme. Voor vele bezoekers is de wandeling op het dak nog indrukwekkender, ook wel bekend als het Panorama vanaf de Onafgemaakte Gevel. Dit biedt waarschijnlijk het prachtigste uitzicht over Siena. De zonsondergang gezien vanaf de borstweringen vat heel Siena te samen: een middeleeuws, roodstenen meesterwerk. De zogenaamde Hemelpoort geeft je eveneens toegang tot het dak van de kathedraal. Het is een wandeling boven de met sterren bezaaide gewelven, die ook de vergezichten van de kathedraal en koepel laten zien.

    Pas: de Opa Si Pas is drie dagen geldig en geeft toegang tot de kathedraal, de bibliotheek, de doopkapel, de crypte, de Hemelpoort, het Museo dell’Opera en het Panorama.
    Adres: Museo dell’Opera, Piazza del Duomo, Siena
    Web: www.operaduomo.siena.it

  • 7. Santa Maria della Scala – ‘een stad binnen een stad’

    Tegenover de kathedraal staat het meest bijzondere gebouw van Siena. Wat ooit duizend jaar geleden begon als een ziekenhuis werd daarna een magnifiek museum en exhibitiecentrum. In de middeleeuwen was het altijd al meer dan alleen maar een ziekenhuis. Het complex dat gevuld is met kunst omarmde een hostel voor pelgrims, een huis voor de armen, een weeshuis, kerken met fresco’s en graanschuren. Deze gehele plek, vaak beschreven als een stad binnen een stad, kan bezocht worden via een tunnelachtig pad. Symbolisch had de ziekenhuisdeur nooit een sleutel, dit als bewijs voor zijn rol als toevluchtsoord voor iedereen. De Pelgrimshal, die de zorg voor de zieken tentoonstelt, heeft fresco’s van de beste Sienese artiesten van de 15e eeuw. De fresco’s van de kinderverzorgers, de liefdadigheid en de verlaten kinderen, onthullen een menselijke kant van de stad die volledig apart staat van de lumineuze heilige kunst. Nieuwe video-installaties belichten de belangrijkste elementen maar leiden niet af van de echte grandeur van de Heilige Maria.
    Adres: Spedale di Santa Maria della Scala, Piazza Duomo 2, Siena
    Web: www.santamariadellascala.com

  • 8. Stadswandeling door de achterafstraten

    De focus op de voornaamste monumenten zouden je tevens niet moeten verblinden voor de schoonheid van de steegjes. Het is op deze plek waar de stad zich ontvouwt als een middeleeuwse banier. Het beloopbare Siena is voorzien van goed onderhouden muren en uitnodigende poorten. Struin door de wirwar van middeleeuwse straatjes en slenter langs de geheimen binnentuinen, de fonteinen en de verrassende landelijke uitzichten. Neem hiervoor de landelijke laan van Via del Mosso di Sant’Ansano, die achter Santa Maria della Scala loopt. Of ontdek het voormalige huis en de wijk Fontebranda (Costa di Sant’Antonio) van St Catherine. Struin richting Santa Maria dei Servi om de even zo sfeervolle uitzichten en de sublieme kerk in je op te nemen. Ontsnap even helemaal aan de zomerse drukte door deze steegjes te omarmen of geniet simpelweg van een wandeltour in themastijl. Alles leidt uiteindelijk terug naar de Campo, welke het meest theatraal is in de late namiddag, nadat je een dag in de schaduwen van de stadsmuren hebt vertoefd.
    Web: www.guidesiena.it

  • 9. Contrade tour – stadswijken

    De onderscheidbaarheid van Siena is met name te danken aan de contrade, de 17 stadsgebieden die gecreëerd werden tijdens de Middeleeuwen. Deze wijken symboliseren nog steeds het Sienese gevoel van saamhorigheid: elke gemeenschap heeft zijn eigen vlag, fontein en lettertype, evenals zijn eigen motto, museum en kerk. Gedenkplaten op de muren laten zien tot welke contrada je behoort, variërend van een Wolf tot Uil, Eenhoorn, Duizendpoot of Gans. Doopsels en overlijdens worden allen te samen gehouden, terwijl een traditioneel Sienese alleen trouwt binnen zijn of haar contrada. De kracht van de contrade is goed te voelen tijdens de Palio paardenrace, wat de passie van de gehele populatie is. Elke wijk schreeuwt zijn rijder naar de overwinning. Om meer te weten te komen over deze geheime wereld, kun je een contrade-tour boeken rondom de individuele museums, kerken en stallen.
    Web: www.guidesiena.it

  • 10. Pinacoteca Nazionale – Sienese tentoonstelling

    Deze voornaamste fotogalerie toont de mooiste collectie aan Sienese kunst in een toepasselijke gotische Palazzo. De vroegere kamers staan vol madonna’s, met appelwangetjes, bleek, afwezig of warm menselijk. De door Matteo di Giovanni gestileerde Madonna’s wisselen af tussen Lorenzetti’s aanhankelijke Annunciatie en Ugolino di Neri’s stralende madonna. Neroccio di Bartolomeo’s Madonna is net zo oprecht als die van Masaccio. Als een variant hierop, strijden de gruwelijke sterfgevallen van obscure heiligen met een enorm middeleeuws kruisbeeld voorzien van een naturalistisch bloedspoor. De beroemde landschappen en de surrealistische Perzische stad die werd toegekend aan Lorenzetti zijn waarschijnlijk een eeuw later geschilderd door Sassetta. Maar zijn Madonna dei Carmelitani is een overweldigende cavalcade van het Sienese leven.
    Adres: Palazzo Buonsignori, Via San Pietro 29, Siena
    Web: http://www.enjoysiena.it/it/attrattore/Pinacoteca-Nazionale-di-Siena/

Beleef een officiele Toscane Tour met

Vakantiehuis zoeker