Bel ons op: +31 (0)20 893 4302
Ciao, log in
Bel ons op: +31 (0)20 893 4302
E-mailadres
Wachtwoord

  • Inleiding Florence

    Florence - Italië's hoofdstad van de kunst

    Florence is de hoofdstad van Toscane. Florence heeft bijna een half miljoen inwoners en ligt aan de rivier de Arno aan de voet van de Apennijnen
    De culturele en fysieke indruk van Florence is overweldigend; zijn musea, paleizen en kerken bevatten meer kunst dan misschien welke stad in Europa ook.
    Dit is voor een groot deel te danken aan de indrukwekkende explosie van artistieke en architectonische activiteiten die tijdens de Renaissance (tussen de 13e en 15e eeuw) plaatsvond en die Florence nog steeds uitdraagt. De stad trekt jaarlijks meer dan een miljoen toeristen van overal ter wereld.

  • De geschiedenis van Florence

    De geschiedenis van Florence
    Oorspronkelijk Etruskisch, vervolgens Romeins, Gotisch, Byzantijns en ten slotte Lombardisch, bereikte Florence als vrije stad zijn hoogtepunt van economische, politieke en culturele uitstraling tussen de 13e en de 15e eeuw (het werd een vrije stad in 1115) nadat het de interne twisten tussen Welfen en Ghibellijnen te boven was gekomen. Inmiddels bleef het economisch belang van Florence groeien, met een expansief beleid dat op andere grote Toscaanse steden was gericht. In 1348 stierf meer dan 60 procent van de bijna 100.000 inwoners door de builenpest ofwel de Zwarte Dood, waardoor de groei van de stad tijdelijk tot stilstand kwam.
    In de 15e eeuw werd Florence onder het bewind van de Medici-familie een Signoria en groeide het uit tot het de belangrijkste Europese centrum van de Renaissance-cultuur. Het bewind van de Medici werd onderbroken door de revolutie van 1494-98 onder leiding van de Dominicaanse religieuze hervormer Savonarola. In 1527 herstelde keizer Karel V het bewind van de Medici, die het in 1569 brachten tot Groothertog van Toscane waardoor bijna geheel Toscane onder hun heerschappij kwam. Toen de Medici in 1737 uitstierven kwam het huis van Habsburg-Lotharingen aan de macht en in 1861 werd Toscane een deel van het nieuwe Koninkrijk Italië waarvan Florence van 1855 tot 1871 de hoofdstad was.

  • Tijdens de Tweede Wereldoorlog bliezen de terugtrekkende Duitse troepen alle bruggen over de rivier Arno op, behalve de Ponte Vecchio. In 1966 werd de stad getroffen door een verschrikkelijke overstroming waardoor talloze schilderijen, fresco's en oude boeken werden beschadigd. Dankzij bijdragen uit de hele wereld waren deskundigen in staat jarenlang aan de redding van de kunstschatten te werken.
    Het is onmogelijk de talloze belangrijke monumenten en kunstwerken van onschatbare waarde op te noemen. Florence kunt u onmogelijk binnen één dag bezichtigen; echter met de tijd die u hebt, is het zeker de moeite waard met de ontdekking van zijn schatten te beginnen. Om u het leven makkelijker maken, hebben we de beroemdste en interessantste hoogtepunten die niet mag missen uitgekozen.

  • Parkeren in Florence

    Parkeren in Florence
    VANAF SNELWEG A11
    Volg A11 richting Florence, afslag bij het bord voor A1 Roma, deze snelweg naar Rome nemen. Snelweg verlaten bij Firenze Signa, tol betalen. Volg de borden naar Firenze Centro tot aan de vierbaansweg. Deze volgen vanaf ** hieronder.

    VANAF SUPERSTRADA PISA/FIRENZE
    Neem de superstrada Pisa/Firenze (Florence) in de richting van Florence; doorrijden tot de buitenwijken van Florence. Volg ** hieronder.

    ** Ga wanneer u de buitenwijken van Florence bereikt rechtdoor en passeer 4 groepen stoplichten. Sla bij de vijfde groep stoplichten met het verkeer mee linksaf en rij in de richting van de brug; houd de rechter rijstrook aan. Onmiddellijk nadat u de brug (Ponte La Vittoria) bent gepasseerd, rijdt u verder naar de volgende stoplichten. Sla bij de stoplichten rechtsaf en volg de weg naar links. Hier kunt u rondom het plein gratis parkeren; verder zijn er twee parkeergarages (niet gratis) in de tegenovergestelde richting. Over de brug neemt u de eerste weg rechts en vervolgens gaat u rechtdoor langs 4 stoplichten en komt u automatisch op de superstrada Pisa / Florence uit.
    Let op: in verband met de plaatselijke markt is parkeren op dinsdagochtend aan strenge beperkingen onderworpen.

    VANUIT HET ZUIDEN
    VANAF DE AUTOSNELWEG A1
    Verlaat de snelweg bij de afrit Firenze Impruneta en betaal de tol. Ga rond de rotonde naar links en volg de borden richting Firenze (Florence). Ga verder vanaf *** hieronder.

    VANAF DE SUPERSTRADA SIENA / FIRENZE
    *** Ga rechtdoor Galluzzo en vervolgens voorbij de tankstations. Ga bij de volgende stoplichten rechtsaf en volg de gele borden Piazzale Michelangelo. Passeer een stel stoplichten. Houd bij de volgende stoplichten de rechter rijstrook aan en ga rechtdoor terwijl u de gele borden blijft volgen. Ga rechtdoor en daarna bij de volgende kruising rechtsaf. Blijf rechtdoor rijden tot u het plein Piazzale Michelangelo aan de linkerkant bereikt. Dit plein is is twee zones verdeeld. Blauwe lijnen voor betaald parkeren en witte lijnen voor gratis parkeren. (Let op: bij drukke tijden in het jaar geldt voor alle vakken betaald parkeren). Vanaf hier hebt u een uitstekend uitzicht over Florence beneden. Om het centrum te bereiken is het ongeveer 20 minuten lopen of neem buslijn 13 naar het station. Plaatsbewijzen moet u vóór het instappen in de nabijgelegen bar kopen en op de bus valideren.
    Let op: op zon- en feestdagen (Festivi) is parkeren in Florence GRATIS; NEGEER niet-officiële parkeerwachters die om geld vragen.

  • Voorplein van de dom

    Voorplein van de dom
    Al 1600 jaar is het gebied dat respectievelijk bekend is als "Piazza San Giovanni" en "Piazza del Duomo" het centrum van het Florentijnse religieuze leven. Dit grote onregelmatig rechthoekige plein grenst aan: de doopkapel van de heilige Joannes, de kathedraal van Santa Maria del Fiore (de dom) met de opgravingen van Santa Reparata, Giotto's klokkentoren, het museum van de Opera del Duomo, de domheersplaats, de lekenbroederschap van Gratie, het Bigallo Portico, het aartsbisschoppelijk paleis, de zuil van de heilige Zanobius en de porfieren kolommen van Pisa.

  • De dom (kathedraal)

    DE DUOMO
    Tijdens de laatste decennia van de 13e eeuw besloot de Florentijnse stadsregering tot de bouw van een nieuwe kathedraal. Florence wilde dat zijn Dom groter van afmetingen zou worden en rijker aan de buitenkant versierd dan die van de andere, rivaliserende Toscaanse steden Siena en Pisa en dat de dom zou worden toegewijd aan de Madonna, met de titel "Heilige Maria van de Bloemen" (Santa Maria dei Fiori). Aan de kathedraal die we vandaag gaan bekijken is 170 jaar gewerkt. Arnolfo di Cambio begon in 1296 met de bouw, ter vervanging van de oude kerk van de Santa Reparata. Na de dood van Arnolfo werd diens werk voortgezet door Giotto. Later werd er doorgebouwd onder leiding van Francesco Talenti en Giovanni di Lapo Ghini waarbij het oorspronkelijke plan werd vergroot. De gigantische koepel werd ontworpen door Brunelleschi en voltooid in 1438 (na het bestuderen van de monumenten van het oude Rome), terwijl de opnieuw door Brunelleschi ontworpen lantaarn pas na zijn dood kon worden afgebouwd. Het laatste gedeelte van de Santa Maria dei Fiori dat nog moest worden afgewerkt was de gevel, die tussen 1871 en 1887 volgens een ontwerp van Emilio de Fabris werd opgetrokken, met als resultaat een kille negentiende-eeuwse imitatie van Florentijnse gotiek.

  • De kerk heeft de vorm van een Latijns kruis. Bij binnenkomst in de kathedraal wordt men getroffen door de enorme grootte van het gebouw (een van de grootste in Europa) en zijn soberheid. De betrekkelijke eenvoud van de decoratie komt overeen met het sobere spirituele ideaal van Florence in de Middeleeuwen en vroege Renaissance. De verrijking van het interieur stamt uit de 16e eeuw; de prachtige vloeren in gekleurd marmer en niet te vergeten de tempelnissen in de muren werden toegevoegd met steun van de Medici.
    Als we ons beperken tot de belangrijkste werken, moeten we wijzen op de monumentale fresco's voor Sir John Hawkwood (door Paolo Uccello, 1436) en Niccolo da Talentino (door Andrea del Castagno, 1456), Dante's schilderij van Domenico di Michelino, 1465, sculpturale portretten van Giotto en Brunelleschi, het mozaïek boven de hoofdingang door Gaddo Gaddi (kort na 1300) en het glas-in-lood raam, ontworpen door Donatello.

  • De Uffizi

    Uffizi
    De droom van een liefhebber, het meest fantastische museum van Italië; een grote en onvergelijkbaar rijke kunstgalerij met niet minder dan 1800 kunstwerken. De Uffizi werd in 1581 ingericht door Francesco I de Medici, op de bovenste verdieping van een oorspronkelijk door Vasari in de laatste decade van de 16e eeuw ontworpen gebouw voor de huisvesting van de administratieve en gerechtelijke kantoren (“Uffizi”) van Cosimo I (vader van Francesco I). Toen het gebouw werd opgetrokken, werd de oude kerk van San Piero Scheraggio erin opgenomen en tot op vandaag kunnen we aanzienlijke overblijfselen hiervan bewonderen.

    Klik hier voor meer informatie over het reserveren van tickets voor de Uffizi galerie .

  • Vasari schiep ook een lange overdekte passage die de Corridoio Vasariano wordt genoemd en die de Uffizi met het Palazzo Pitti verbindt, vervolgens de Ponte Vecchio kruist en vandaag een fascinerende collectie zelfportretten van kunstenaars uit heden en verleden bevat. Na het uitsterven van de Medici-dynastie ging de collectie over in eigendom van de stad en werden de 'Uffizi' in 1765 voor het publiek geopend. Door de opheffing van kerken en kloosters in de 18e en 19e eeuw werden de Uffizi met tal van belangrijke werken verrijkt. Vandaag zijn in de Uffizi meesterwerken van Italiaanse en buitenlandse kunstenaars vanaf de 13e eeuw tot aan de Renaissance en later te aanschouwen, van schilders en beeldhouwers zoals Cimabue, Giotto, Masaccio, Beato Angelico, Paolo Uccello, Filippo Lippi, Leonardo da Vinci, Botticelli, Michelangelo, Piero della Francesca, Mantegna, Bellini, Raffaello, Caravaggio en Titiaan samen met Rubens, Rembrandt, Dürer, Goya en vele anderen. De opeenstapeling van meesterwerken en het tumult van de mensen die elkaar om een plaats verdringen is van dien aard is dat de meeste mensen de galerie te veel vinden, mentaal en fysiek, voor één enkel bezoek. We raden u aan er vroeg heen te gaan of uw toegangsbewijs op voorhand te reserveren.

  • Drie prachtige bronzen deuren verrijken dit prachtige gebouw, dat bedekt is met wit en groen marmer. De oudste zijn de deuren aan de zuidzijde. Ze verbeelden het leven van de heilige Joannes en werden tussen 1330 en 1340 opgebouwd door Andrea Pisano. De deuren aan de noordzijde, tussen 1402-1425 uitgevoerd door Lorenzo Ghiberti, beelden het leven van Christus uit met scènes uit het Oude Testament.
    Het interieur van de doopkapel is verlucht met mozaïeken die een prachtig voorbeeld geven van Florence als het kruispunt van het middeleeuwse Europa waar de Romeinse, de Islamitische en de Byzantijnse wereld elkaar ontmoeten. Ze werden in 1225 begonnen door Iacopo Francescano en voortgezet door Venetiaanse en Florentijnse kunstenaars, onder wie waarschijnlijk de jonge Cimabue die de basis legde van de Florentijnse schilderkunst.

  • Kerk van Santa Maria Novella

    Kerk van Santa Maria Novella
    Begonnen in 1278 door de broeders Domenicanen kwam hij pas in 1360 gereed. De voorgevel is rond 1300 gebouwd met groen en wit marmer en voltooid door Leon Battista Alberti, die het bovenste gedeelte ontwierp. Binnen in de kerk bevinden zich prachtige meesterwerken, de beroemdste onder hen is Masaccio's 'Drievuldigheid'. De Strozzi-kapel aan de rechterkant is een van de meest suggestieve hoekjes van het 14e eeuwse Florence, volledig van fresco's voorzien door Nardo di Cione en Orcagna (zijn broer). In de sacristie bevindt zich de beroemde Crucifix van Giotto terwijl in de Gondi kapel het houten kruisbeeld van Brunelleschi wordt bewaard. De charmante fresco's in het priesterkoor die "Het Leven van de Maagd Maria" weergeven, is een werk van Ghirlandaio en zijn school, die door de jonge Michelangelo werd bezocht. De Filippo Strozzikapel bevat de mooiste werken van Filippo Lippi en de gebeeldhouwde graftombe van Filippo Strozzi door Benedetto da Maiano, terwijl in de Rucellai kapel de werken van Nino Pisano en Ghiberti te bewonderen zijn.
    Het Museo ligt naast de kerk. Hier kunt u het Groene Klooster bewonderen, genoemd naar de kleuren van het beroemde fresco door Paolo Uccello op de muren. Ernaast ligt de Spaanse kapel, gebouwd in 1350 door Jacopo Talenti als de kapittelzaal van het klooster; deze ontleent zijn naam aan de volgelingen van Eleanora da Toledo aan het Spaanse hof. Hier kunt u de schitterende reeks fresco's van Bonaiuto bewonderen.

  • Accademia

    Accademia 
    Deze galerij werd in 1784 gesticht door groothertog Pietro Leopold om de studenten van de Accademia d'Arte (die zich nog steeds naast de deur bevindt) met voorbeelden van kunst uit elke periode te voorzien. Vandaag is dit een van de beroemdste musea in Florence omdat het onderdak biedt aan een aantal van de mooiste beeldhouwwerken van Michelangelo, zoals de gigantische "David" die oorspronkelijk op de Piazza della Signoria stond en waar zich nu een kopie ervan bevindt. Hier vindt u nog meer standbeelden van Michelangelo: de vier slaven, de heilige Mattheus en de Palestina Pietà, alle onvoltooid. Hier zijn ook verscheidene zalen gewijd aan de Florentijnse schilderijen op gouden ondergrond uit de 13e en 14e eeuw en aan schilderijen uit de Renaissanceperiode met werken van Fra Bartolomeo, Perugino en Botticelli.  

  • Palazzo Pitti

    PALAZZO PITTI
    De rijke en ambitieuze koopman Luigi Pitti gaf Brunelleschi in 1448 de opdracht het paleis te ontwerpen. Het werd vanaf 1457 volgens de oorspronkelijke plannen onder leiding van Luca Foncelli gebouwd. In 1549 ging het in eigendom over aan de familie de Medici waarna Cosimo I en zijn vrouw Eleonora is er zich vanuit het Palazzo Vecchio vestigden. Ze gaven Vasari opdracht de beide paleizen door middel van de galerij die over de Ponte Vecchio loopt te verbinden en gedurende de twee volgende eeuwen werd het paleis sterk uitgebreid en verfraaid (in de karakteristieke stijl van de Medici). Palazzo Pitti bleef de residentie van de Medici 1888, toen het de zetel van de Lorraines werd. In 1911 werd het paleis aan de Italiaanse staat geschonken en voor het publiek geopend. Het Palazzo Pitti omvat acht afzonderlijke musea die onmogelijk in één dag kunnen worden bezocht. Het belangrijkste museum is de Galleria Palatina die door Cosimo II begonnen werd en door zijn opvolgers werd verrijkt met meesterwerken uit de 15e tot de 17e eeuw waaronder schilderijen van Titiaan, Giorgione, Rafael en Rubens.

  • De galerie heeft de opzet van een privécollectie behouden, vol schilderijen die zonder een chronologische volgorde voor een decoratief effect zijn opgehangen en plafonds met fresco's (door Pietro da Cortona) die de lof zingen van de planeten, de mythologie en natuurlijk de Medici. Het merendeel van de mooiste schilderijen bevindt zich in de belangrijkste ontvangstzalen op de eerste verdieping van de rechterhelft van het paleis. De rechter helft bevat ook de koninklijke appartementen, gerenoveerd in Empirestijl door de familie Savoye (die hier woonde toen Florence in het midden van de 19e eeuw de hoofdstad van Italië was). Op de tweede verdieping boven de Palatijnse galerij is het Florentijnse Museum voor Moderne Kunst gevestigd dat werken uit de late 18de en 19de eeuw herbergt. De begane grond aan de linkerkant van het gebouw deed dienst als zomerverblijf van de groothertogen. Dit herbergt vandaag het zilverwerkmuseum met de familiecollectie bestaande uit sieraden, vazen, snuisterijen en dergelijke. Het kostuummuseum is gehuisvest in het Meridiana paviljoen, aan de zuidkant van het paleis, terwijl het porseleinmuseum is ondergebracht in het casino van Cosimo III, in de Bobolituinen. Het Museo delle Carrozze (rijtuigenmuseum) bevat een verzameling rijtuigen van de Medici's en Lorraine's alsmede de Contini Bucalossi verzameling (in het meridiaanpaviljoen). Deze bestaat uit werken van Cimabue, Duccio, Giovanni Bellini en een aantal Spaanse schilders.

  • Boboli

    BOBOLI PARK
    De rozentuin op de heuvel van Boboli werd aangelegd op verzoek van Eleonora, de echtgenote van Cosimo I de Medici en is eeuwenlang de privé tuin van het Palazzo Pitti geweest. Het park werd ontworpen door Niccolo Tribolo in 1459 en vervolgens uitgebreid door Ammannati, Buonatalenti en Alfonso Parigi. Naast de ingang van het Palazzo Pitti is een fontein van de mollige dwerg Morgante, schrijlings op een schildpad gezeten. Vlak hierachter ligt de schitterende grot van Buontalenti (1583), een van de meest tot de verbeelding sprekende creaties van deze architect waarin kopieën zijn opgenomen van Michelangelo's Nonfiniti (niet voltooide) slaven en de "Venus" van Giambologna.

  • Het grote amfitheater werd door de Medici in de 17e eeuw gebouwd om hun hofschouwspelen te houden. Op de binnenplaats ligt Ammannati's Mozesgrot. Binnenin bevindt zich een grote vijver waarin "putti" zwemmen. Vanaf het amfitheater leidt een dubbele trap naar de Tribolo vijver en de Neptunusfontein met het bronzen beeld van Lorenzi. Nog hoger kunnen we de tuin van de Cavaliere bezoeken. Hier begint de prachtige cypressenlaan die steil afdaalt door een doolhof van paden en bomengroepen omzoomd met klassieke beelden. Aan de voet van de "Viottolone" ligt het uitgestrekte en schilderachtige "Isolotto", aangelegd door Alfonso Parigi in 1618. Een kopie van Giambologna's imposante standbeeld van "Oceanus" staat in het midden van het eiland omringd door drie beelden die de grote rivieren symboliseren: de Nijl, de Eufraat en de Ganges. Daar bevindt zich ook, aan het uiteinde van de vijver, een dramatische Perseusfiguur, rijdend door het water om Andromeda te redden die aan haar rots is geketend.

  • Palazzo Davanzanti

    Palazzo Davanzati
    Het huis dat oorspronkelijk in het midden van de 14e eeuw (de "Loggia" werd in de 15e eeuw toegevoegd) voor de familie Davizzi werd gebouwd, werd in 1578 door Bernardo Davanzati gekocht en bleef in de familie tot 1904, toen een antiekverzamelaar het kocht en restaureerde. Nu is het een blijvende herinnering aan de woningbouw en de levensstijl van Florence tijdens de vroege Renaissance ("Museo dalla Casa Fiorentina Antica") en een van de mooiste musea van de stad. Binnen zijn niet alleen fresco's te bewonderen, maar ook meubels, beeldhouwwerken, tapijten, keramiek en beschilderde kisten. Een bezoek wordt sterk aanbevolen omdat dit het enige voorbeeld is van een 15e eeuwse Florentijnse woning.

  • Kerk van de Santa Trinità

    Kerk van Santa Trinità (Heilige Drievuldigheid)
    Deze kerk, die waarschijnlijk een van de oudste van de stad is, werd in de tweede helft van de 11e eeuw door de Vallombrosiaanse monniken gebouwd en in het begin van de 14e eeuw uitgebreid en aangepast aan de Florentijnse gotische stijl terwijl de gevel tegen het einde van de 16e eeuw door Buontalenti werd voltooid. Onder de belangrijkste kunstwerken in de kerk vermelden we de Sassetti kapel. De reeks fresco's die hier aan het leven van Sint Franciscus van Assisi zijn gewijd, is een meesterwerk van Domenico Ghirlandaio. Andere prachtige werken zijn te bewonderen in de Bartolini kapel, met fresco's van Lorenzo Monaco van Siena en in het priesterkoor werk van Alessio Baldovinetti, Mariotto di Nardo, Luca della Robbia en Benedetto da Maiano.

  • Palazzo Medici

    PALAZZO MEDICI-RICARDI
    Dit prachtige renaissancepaleis werd in 1444 in opdracht van Cosimo de Medici de Oudere door Michelozzo gebouwd. De grondvorm van het paleis is vierkant, met een open loggia op de straathoeken. Het was de woning van de Medici en het hart van de Florentijnse Renaissance totdat de familie verhuisde naar het Palazzo Vecchio. In 1659 kochten de Riccardi het paleis. Tegenwoordig is het in gebruik als ambtsgebouw van de prefect van de stad. In het gebouw bevinden zich een charmante binnenplaats, een kleine Italiaanse tuin en de beroemde kleine kapel met het fresco van Benozzo Gozzoli getiteld "De processie van de drie koningen" en andere kunstwerken die de familie van de Medici, waaronder Lorenzo de Grote als jongeman, verheerlijken.

  • Piazale Michelangelo

    PIAZZALA MICHELANGELO
    Het Piazziale Michelangelo staat bekend als een van de meest panoramische plekken van Italië. Het werd gebouwd in 1869 aan de hand van bouwtekeningen van Giuseppe Poggi en het biedt een indrukwekkend uitzicht over de stad en de heuvel van Fiesole. Naar beneden kijkend kunt u genieten van de verschillende bruggen over de rivier de Arno, in de verte geflankeerd door het Cascine park. Links van de Piazzale zijn de muren van San Girogio en het Forte Belvedere. In het midden van de Piazzale staan bronzen kopieën van Michelangelo's 'David' en de vier standbeelden op de graven in de kapellen van de Medici: "Nacht, Dag, Schemering en Ochtendgloren".  

  • Santa Croce

    SANTA CROCE (Het Heilig Kruis)
    Dit is de grootste Franciscaner basiliek in Italië. De bouwplannen voor de Santa Croce werden in 1294 getekend door Arnolfo di Cambio waarna de kerk op de plaats van een oudere kerk werd gebouwd en eerst rond 1450 door Vasari kon worden voltooid. De neogotische gevel werd tussen 1857 en 1863 opgetrokken onder leiding van Niccolo Matas en contrasteert sterk met de eenvoudige en sobere bouw van de kerk. Oorspronkelijk waren de muren in de kerk beschilderd met fresco's van de meest beroemde 14e eeuwse kunstenaars (Orcagna in het bijzonder), maar onder Cosimo I de Medici werden de fresco's bedekt en Vasari voegde de twee altaren toe. Voordat de kerk werd uitgeroepen tot "Pantheon van de glorie der natie", was het eeuwenlang de gewoonte monumenten op te richten voor adellijke of beroemde mannen die in de Santa Croce waren begraven. Voorbeelden hiervan zijn het graf van Alfieri van Canova, het graf van Leonardo Bruni (de beroemde "Madonna de Latte") door Antonio Rossellino, het graf van Carlotta Bonaparte door Bartolini en de tombe van Michelangelo door Vasari.

  • Hier kunt u de marmeren preekstoel van Benedetto da Maiano bewonderen, een van de mooiste die de Renaissance ooit heeft voortgebracht. Andere kunstwerken die u hier kunt vinden zijn van Donatello, Bernardo Rossellino en Desiderio da Settignano. De Santa Croce is bijzonder rijk aan 13e eeuwse fresco's, die een unieke gelegenheid bieden het werk van Giotto te vergelijken met dat van zijn volgelingen. Giotto's werk is te bewonderen in de Peruzzi kapel en de Bardi kapel. De Castellani kapel is door Agnolo Gaddi verlucht terwijl de Baroncelli kapel van Taddeo Gaddi is, Agnolo's vader en Giotto's assistent. Andere volgelingen van Giotto die u hier kunt bewonderen zijn Bernardo Daddi, die fresco's in de Bardi della Libertà kapel aanbracht, Maso di Banco (Bardi di Vernio kapel), Giovanni da Milano (Rinuci kapel) en anderen. De beroemde Pazzi kapel is een van de meesterwerken van Brunelleschi en verrijkt met kunstwerken van Luca della Robbia, Donatello en Baldovinetti. Het Museo del'Opera di Santa Croce bevat befaamde kunstwerken van Cimabue, Taddeo Gaddi, Orcagna en Donatello.

  • Orsanmichelekerk

    ORSANMICHELEKERK
    Dit is een wonderlijk mooie excentrische kerk. Hij werd oorspronkelijk in 1290 ontworpen en gebouwd als de "Loggia del Grano" (graanmarkt) door Arnolfo di Cambio maar in 1304 door een brand verwoest. Herbouwd door Francesco Talenti en Neri di Fioravanti, werd het eindelijk een godshuis: de loggia-arcades werden afgesloten om de beroemde nissen te creëren die verfraaid zijn met Florentijnse gotische beelden en edicula's.
    Het oudste beeld is de bronzen Sint-Joannes de Doper van Ghilberti dat in 1416 werd opgesteld voor de Arte di Calimala. U kunt ook werken bewonderen van Donatello, Michelozzo, Andrea del Verrocchio, Luca della Robbia, Giambologna en Nanni di Banco. De kerk is in zijn oorspronkelijke structuur bewaard gebleven, verlicht door 15e eeuwse gebrandschilderde ramen. In het interieur kunt u werken bewonderen van de hand van Orcogna, Pietro del Migliore, Daddi en Francesco da Sangallo.

  • SS. Annuziata

    SS.ANNUNZIATA
    De kerk werd gesticht in 1255 en herbouwd door Michelozzo in 1444, in opdracht van de Medici die de noodzaak inzagen van een grotere kerk om de pelgrims te huisvesten die aangetrokken werden door het miraculeuze beeld van de Maagd Maria en vandaag is het nog steeds een van de belangrijkste kerken van Florence. Michelozzo ontwierp ook de Chiostrino dei Voti en het atrium aan de voorzijde van de kerk dat verscheidene fresco's bevat, de meeste ervan door Andrea del Sarto; andere zijn door Baldovientti, Pontrmo en Rosso Fiorentino in de verse, natte kalk geschilderd Michelozzo's marmeren Tempietto bevat de afbeelding van de Maagd Maria die door de gelovigen als miraculeus wordt beschouwd. De volgende kapellen bevatten werken van Andrea del Castagno, Baldovinetti en Bandinelli. Het Chiostro dei Morti is de moeite van een bezichtiging waard wegens Andrea del Saro's "Madonna del Sacco".

  • Santo Spirito

    SANTO SPIRITO
    De kerk van de Santo Spirito heeft zijn naam gegeven aan de schilderachtige omgeving van Oltrarno, bevolkt door ambachtslieden, restaurateurs en antiquairs. Achter de eenvoudige, geometrische 18de eeuwse gevel gaat Brunelleschi laatste en misschien wel grootste kerk schuil. Ontworpen en begonnen in 1444, is het een van de mooiste voorbeelden van Renaissancearchitectuur. Langs de muren van de kerk zijn 38 halfcirkelvormige kapellen gebouwd met werken van verschillende kunstenaars uit die tijd, waaronder Filippino Lippi, Verrocchio, Lorenzo di Credi, Botticini en Cosimo Rosselli. Het schitterende marmeren altaarstuk is van de hand van Sansovino. De vestibule en de achthoekige sacristie zijn door Giuliano da Sangallo. In de 14e eeuwse refter aan de linkerzijde van de kerk zijn nog fragmenten zichtbaar van het "Laatste Avondmaal" en de "Kruisiging" van Andrea Orcagna.
    BRANCACCI KAPEL
    De Brancacci kapel bevindt zich in de 13e eeuwse kerk van Santa Maria del Carmine. Deze kapel is wereldberoemd en vormt een van de belangrijkste monumenten van de Italiaanse renaissanceschilderkunst. Drie kunstenaars hebben aan de fresco's in deze kapel gewerkt. Masolino kreeg de opdracht voor de fresco's en hij ontwierp de cyclus in 1424 tot hij naar Hongarije vertrok. Zijn leerling Masaccio werkte er een jaar aan maar het was Filippino Lippi die de fresco's pas in 1480 voltooide.

  • Dommuseum

    MUSEUM VAN DE OPERA DEL DUOMO - DOMMUSEUM
    Het museum van de dom is een van de mooiste van Florence, met een prachtige verzameling Florentijnse beeldhouwkunst en meesterwerken die ooit de dom, de doopkapel en de klokkentoren sierden. In de eerste zaal, gewijd aan Arnolfo di Cambio, staat het standbeeld van paus Bonifatius VIII en andere werken van de kunstenaar. De kleine zalen ernaast zijn gewijd aan Brunelleschi en herbergen materiaal van de bouw van de Dom. Een korte trap leidt naar de beroemde "Pietà" van Michelangelo (1550), oorspronkelijk bestemd om op zijn graf te worden geplaatst. Op de eerste verdieping bevinden zich de twee "Cantorie" (koorzangersbanken) die in de jaren dertig van de vijfiende eeuw door Luca della Robbia en Donatello samen met andere houtsnijwerken door Donatello zijn uitgevoerd: “Magdalena”, “Jermiah” en “Habbakuk”. Hier worden ook twee panelen van de "Hemeldeur" en het beroemde zilveren altaar bewaard dat vroeger in de doopkapel stond, een meesterwerk van 15e eeuwse Florentijnse kunstenaars.

  • Loggia della Signoria

    PIAZZA EN LOGGIA DELLA SIGNORIA
    Als het oorspronkelijke hart en de geschiedenis van de stad van de Florentijnse Republiek heeft het plein nog steeds zijn karakter als politiek centrum van de stad behouden en hier zijn een aantal zeer belangrijke kunstwerken te bewonderen. De eerste twee standbeelden die op de trappen van het Palazzo Vecchio werden geplaatst zijn Donatello's bronzen 'Judith en Holofernes' en de wereldberoemde 'David' van Michelangelo, samen met 'Hercules and Cacus' van Bandinelli (die vergeefs probeerde de "hemelse" Michelangelo te overtreffen) en Vincenzo Rossi. Andere beelden op het plein zijn Ammannati's "Neptunusfontein" (ook wel "Il Biancone") en het kolossale "Ruitermonument voor Cosimo I (de Medici)" door Giambologna.
    De "Loggia della Signoria" of "dei Lanzi" of "dell'Orcagna" overziet het hele plein. Het werd voltooid in 1382 en vertegenwoordigt een opmerkelijk voorbeeld van de Florentijnse gotische architectuur en het is dan ook het symbool van het ongelooflijke potentieel van de Republiek voor pure schoonheid. Onder de loggia zijn de beroemde bronzen "Perseus" van Cellini en de "Roof der Sabijnse Maagden" door Giambologna ondergebracht.

  • Fort Belvedere

    FORT BELVEDERE
    Dit prachtige voorbeeld van een 16e-eeuws militair fort werd ontworpen en gebouwd door Bernardo Buontalenti in opdracht van groothertog Ferdinando I de Medici. Forte Belvedere, dat gebouwd is op de bastions van de Porta San Giorgio, domineert de Bobolituinen en de hele stad. Sinds 1958 is het fort in gebruik voor kunsttentoonstellingen en andere evenementen. Zelfs als het fort gesloten is, kan men altijd vanaf het terras genieten van het prachtige weidse uitzicht over Florence en het landschap. Het fort is bereikbaar vanaf de Bobolituinen of door de suggestieve Costa San Giorgio te beklimmen, die begint op de Piazza Felicità, net voorbij de Ponte Vecchio.

  • Casa Buonarotti

    CASA BUONAROTTI
    Michelangelo heet nooit in dit huis gewoond; hij heeft het alleen gekocht in 1508. Zijn neef erfde het in 1564 en gebruikte het om een verzameling van werken van de grote meester te beginnen met het doel zijn kunst meer in de belangstelling te plaatsen. In 1859 werd het huis aan de stad geschonken en als Michelangelomuseum voor het publiek opengesteld. De begane grond is grotendeels gewijd aan de sterk beeldende portretten van de kunstenaar en aan kunstwerken die door nakomelingen van Michelangelo's neef zijn bijeengebracht. Veel van de bezienswaardigheden, te beginnen met de vroegste werken van Michelangelo, zijn boven op de eerste verdieping te bezichtigen, waar u bijvoorbeeld kunt genieten van de beroemde "Madonna van de trap" en de houten "Crucifix" van Santo Spirito. De aangrenzende zalen werden in de 17e eeuw door andere kunstenaars beschilderd in opdracht door de achterachterkleinzoon van Michelangelo om het leven van de grote meester in beeld te brengen. De tweede verdieping is tegenwoordig gereserveerd voor het "Michelangelo Studiecentrum".  

  • Ospedale degli Innocenti

    Ospedale degli Innocenti
    Dit ziekenhuis werd in 1421 ontworpen door Brunelleschi. Het was de eerste instelling van zijn soort in Italië en Europa en doet vandaag nog steeds dienst als weeshuis en als de plaatselijke kleuterschool. De Ospedale was het eerste volledige werk van Brunelleschi; de fraaie loggia werd door Andrea della Robbia in terra cotta beschilderd. Brunelleschi ontwierp ook de twee prachtige kruisgangen van het klooster: het "Chiosto delle Donne", gereserveerd voor de verpleegsters van het ziekenhuis en het kleine "Museo dello Spedale", met werken van Alessandro Allori, Piero di Cosimo, Luca dell Robbia, Giovanni del Biondo, Neri di Bicci en de briljante "Aanbidding der koningen" door Ghirlandaio.    

  • Palazzo Vecchio

    HET PALAZZO VECCHIO
    Dit is het belangrijkste civiele gebouw in de stad en het biedt een overzicht van de politieke geschiedenis van Florence door de eeuwen heen. Het werd in 1299 ontworpen door Arnolfo di Cambio als zetel van de Priori della Arti. In de loop der eeuwen is het echter meerdere malen verbouwd. De 14e eeuwse binnenplaats met de beroemde fontein met het "Putto" (origineel door Verrocchio op de tweede verdieping van het gebouw) vormt een charmant contrast met de grimmige buitenkant. De door Vasari ontworpen grote trap leidt naar een van de grootste zalen van het paleis, de Salone dei Cinquecento, gebouwd in 1494 door Simone dei Pallaiolo in opdracht van Savonarola om plaats te bieden aan de Grote Raad (bestaande uit 500 leden) en ingericht door Michelangelo en Leonardo.

  • In 1560 breidde Vasri de hele zaal uit en voorzag deze van nieuwe fresco's waarbij vele van de oorspronkelijke werken verloren gingen. Achter de Salone bevindt zich de Studiolo van Francesco I, een kleine raamloze studeerkamer met schilderijen van Varsari, Bronzino en Alorri en beeldhouwwerken van Giambologna. De rij zalen die het Quartiere di Leone X worden genoemd, is gewijd aan de familie de Medici met fresco's van Vasari. Boven vinden we het Quartiere degli Elementi met meer werken van Vasari die allegorieën van de elementen afbeelden. Het is de moeite waard het Quartiere di Eleonora di Toledo met de kapel te bezichtigen, een meesterwerk van Bronzino en de Sala dell'Udienza. De laatste zaal is de Sala dei Gigli (zaal van de lelies) met Donatello's bronzen Judith en Holofernes en Verrocchio's originele 'putto'. (Een putto (meervoud: putti) of amoretto is in de beeldhouw- en schilderkunst een mollig kinderfiguurtje, bijna altijd mannelijk en meestal naakt. Als het kind vleugeltjes heeft, spreekt men ook van een cherubijntje.) Wie op een mooie dag naar de top van de toren klimt, kan het weidse uitzicht vanaf dit historische paleis nooit vergeten.

  • Calcio storico

    CALCIO STORICO FIORENTINO
    De Calcio in Costume of voetbal in "speciaal kostuum" ontstond in het oude Griekenland en werd door Romeinse legioensoldaten als militaire oefening naar Florence gebracht. Het spel bereikte zijn toppunt van populariteit in het republikeinse Florence en het Florence van de Medici, waar de spelers op de pleinen van de stad tegen elkaar streden om doelpunten te maken waarbij ruwe, agressieve speltactieken gericht op winnen niet werden geschuwd. Calcio werd niet alleen tijdens de carnavalsperiode gespeeld, maar ook bij andere gelegenheden, zoals verjaardagen, festivals en bruiloften van de adel. Ook de spelers zelf kwamen vaak uit adellijke kringen voort. Er zijn vier teams van 27 spelers, elk team vertegenwoordigt een van de vier "kwartieren" van de historische centra en elk team is herkenbaar aan de kleur van de heldere decoratieve kostuums die door de spelers worden gedragen. Groen is de kleur van San Giovanni, rood voor Santa Maria Novella, wit voor Santo Spirito en blauw voor Santa Croce.

  • De jaarlijkse wedstrijd bestaat uit drie wedstrijden die gespeeld worden op drie verschillende dagen waarvan er één altijd op de 24e juni valt. Er wordt geloot om in de eerste twee wedstrijden twee kleuren tegen elkaar op te stellen; de winnaars spelen in de finale tegen elkaar. De wedstrijd duurt 60 minuten waarbij de spelers over het hele veld elkaar grijpen, ontwijken, tackelen, duwen en vaak vallen er klappen om ofwel een doelpunt voor eigen team te scoren of te voorkomen dat een tegenstander voor zijn team scoort. Elk doelpunt wordt bevestigd door het afvuren van een kanon en het zwaaien met vendels op het speelterrein. Na elk doelpunt wisselen de teams van veld. De kant met de meeste doelpunten ontvangt de prijs met de toekenning van de "Palio" en een wit vaarskalf. Het winnende deel van de stad houdt een feest met veel wijn en dansen in de straten.
    Elk spel wordt voorafgegaan door een optocht in historische kostuums, te beginnen bij de kerk van Santa Maria Novella, vervolgens gaat het langs de Duomo en de tocht eindigt op het voetbalveldterrein. De optocht wordt ondermeer gevormd door fluitspelers en trommelaars, soldaten in middeleeuwse harnassen, ambtenaren die hun districten vertegenwoordigen, vlaggendragers en ruiters te paard in kostuums van de adel. Zodra het spel uit is stellen de deelnemers aan de optocht zich weer op, klinkt een trompetsignaal en tromgeroffel en keert alles terug naar de Santa Maria Novella.  

  • Museumtickets

    Vooral als u in de zomer reist is het een goed idee uw toegangsbewijzen voor de Florentijnse musea vroegtijdig te reserveren. Het telefoonnummer van het plaatselijke boekingskantoor is +39 055 294883 en het personeel spreekt (ook) Engels.

  • De doopkapel

    DE DOOPKAPEL
    Gewijd aan Sint Johannes de Doper, de patroonheilige van de stad, door Dante "de prachtige Sint-Jan" genoemd. Deze doopkapel is het oudste gebouw van het plein, een meesterwerk van romaanse architectuur. Men neemt aan dat deze kapel voor de eerste keer tussen de 6de en 9de eeuw is gebouwd. In het midden van de 11e eeuw werd de doopkapel op grotere schaal dan we nu zien herbouwd. Tussen de 12e en 16e eeuw werd deze verder uitgebreid en aan de buitenzijde met beeldhouwwerk verlucht.
    Haar achthoekige vorm verzinnebeeld de "Octava dias" ofwel "tachtig dagen "- de tijd van de verrezen Christus. Deze symboliek werd algemeen erkend voor de doop, het sacrament van de inwijding in het christelijk geloof. Zo werden elk jaar op 21 maart, nieuwjaarsdag op de oude Florentijnse kalender, alle kinderen die tijdens de afgelopen 12 maanden geboren hier samengebracht voor een grote gemeenschappelijke doop.

Beleef een officiele Toscane Tour met

Vespatour vanuit Siena inclusief lunch bij een Chianti-wijnmakerij

Verken de Toscaanse heuvels per Vespascooter tijdens een dagtrip vanuit Siena, en breng ook een bezoek aan een Chianti-wijnmakerij voor de lunch! Na een oefenronde kunt u ervoor kiezen om met uw eigen scooter te rijden of achterop bij een tourbegeleider (afhankelijk van de gekozen optie). Onder het toeziend oog van een gids en tourbegeleiders rijdt u in een konvooi van niet meer dan 20 personen, op weg naar een Chianti-wijnmakerij op het weelderige Toscaanse platteland. Bezoek de wijngaarden en wijnkelders, geniet van een wijnproeverij en relax vervolgens met een 'antipasto'-lunch voordat u terugkeert naar Siena.

vanaf 103,5 Euro

Round-Trip Day Transfer from Livorno to Central Florence

Visit Florence with this hassle-free, shared round-trip transfer between the Tuscan city and Livorno or Cogorano. This convenient form of transport takes you from the coast to the center of Florence, near Santa Maria Novella station. Spend roughly 4.5 hours in the city, and then return back again. It means you spend more time enjoying your day, and less time puzzling out the logistics. A complimentary city map and emergency help number is included. 

vanaf 35 Euro

Private Arrival Transfer: Florence Train Station

There is only one way to travel from Santa Maria Novella railway station in Florence to your central Florence Hotel, by a private vehicle! Book this transfer for a fast, friendly and hassle-free journey to your hotel. Transfer services are available 24 hours a day, 7 days a week for up to 8 people per vehicle.

vanaf 8,59 Euro

Small-Group Tuscany Wine Country Day Trip from Florence Including Wine Tasting and Lunch

Revel in Tuscany’s wine country and hilltop towns on this small-group day trip from Florence. Traveling by luxury minivan with an expert driver-guide, explore the idyllic town of Montepulciano and sample its vino di nobile wines at an old wine cellar. Next, stop at a winery near Montalcino for a 3-course lunch including starter, pasta dish, dessert, served with three local, Brunello di Montalcino wines. Finish with the visit of Monte Oliveto abbey, one of Tuscany’s hidden gems. Enjoy a personalized experience on this small-group tour, limited to eight people.

vanaf 197,1 Euro
Zoek een vakantiehuis voor mij
Zoeken
Bewaar als bladwijzer
To Toscane op Facebook