Login

De Senense Valdelsa Chianti fietstocht

• De Senense Valdelsa Chianti fietstocht

Castellina in Chianti (578 m) – Castagnoli (427 m) – Bivio Talciona (150 m) – Parochiekerk van Sant’ Agnese (410 m) – Castellina in Chianti
    Lengte: 41 km
    Tijdsduur: vier uur
    Wegdek: voor de helft ongeplaveid, asfalt met weinig verkeer
    Moeilijkheid: in het eerste deel geen, met uitzondering van een aantal punten met een steile klim; vraagt meer uithoudingsvermogen bij het opnieuw stijgen naar Castellina, dat zich geleidelijk ontwikkelt en dat is goed bij sportief fietsen. Vereist een gemiddelde lichaamstraining vooraf.

Route: Castellina is gelegen aan de rijksweg naar Chiantigiana. Is ook bereikbaar via rijksweg 429 vanaf de Valdelsa en vanaf de tweebaans rijweg Florence-Siena; wie uit de richting Florence komt, neemt de afslag bij San Donato in Poggio wie uit de richting Siena komt de afslag bij Monteriggioni.

De mountainbikeroute begint in de bebouwde kom langs een segment van de rijksweg naar Poggibonsi, waar we aan het eind van onze trip weer uitkomen. Door de aard van de hellingen is het verstandig na ongeveer 2 kilometer een omweg te maken bij Castagnoli, een oud kasteel dat ons doet denken aan een kade met verschillende gebouwen. Waar het asfalt ophoudt daalt een breed zandpad verder af in een vriendelijk landschap, in de richting van de dalen van Staggia en de Elsa die u rondom een weids vergezicht biedt.

Wees bij het nemen van een aantal haarspeldbochten erg voorzichtig vanwege de zeer steile helling en de wegbedding van steenslag waardoor u bij plotseling remmen onderuit kunt gaan. In de omgeving van Villa Rosa en Gretole loopt de route door schijnbaar vlak terrein over een panoramische bergkam, waarna geploegd akkerland meestal overheerst. We blijven op het asfalt, terwijl we een hoogst aangename en ontspannende route volgen tot we aan een kruispunt komen waar we - aan de rechterkant - een wegwijzer naar Talciona ontdekken.

Nadat we dit plaatsje hebben bezocht, keert onze route terug over dezelfde weg die we al tot het kruispunt naar Talciona hebben genomen - en gaat dan weer omhoog waar we de kostelijke kleine pastorie van Santa Maria kunnen aanschouwen, met een architraaf dat in de middeleeuwen (1234) werd uitgehakt en dat een ruwe maar charmante Aanbidding der wijzen draagt. We gaan verder omhoog langs de smalle asfaltweg die al snel in een ongebaand natuurlijk wegdek overgaat, in de richting van de nederzetting Villore, van waaruit de onverharde weg in een bocht uitkomt op de rijksweg die uit Poggibonsi komt. Ga hier in de richting van Castellina.

Volg ons op Social Media

Nieuwsbrief

Wilt u wekelijks inspiratie, vakantiehuis aanbevelingen en reistips ontvangen van onze Toscane-experts?

Meer informatie

© 1998-2024 To Toscane Alle rechten voorbehouden.